Största skillnaden mellan KTH & gymnasiet

Denna vecka var bloggtemat ”Största skillnaden mellan KTH & gymnasiet” (eller ja, ni kommer väl förmodligen läsa detta på måndagen). Det känns dock som jag redan skrivit om det i mina svar till Johanna och när jag hyllade samarbetet. Faktum är att det nog är lättare att titta på vad som faktiskt är samma på högskolan som i gymnasiet, då det mesta är väldigt annorlunda.

Likheterna är att man pluggar… Ja, det var väl typ det…

Skillnaderna är att man inte har ett fast schema (även om det kan skilja sig mellan gymnasieskola till gymnasieskola), man måste ta reda på en massa information på egen hand och ta mycket stort ansvar. Man sitter mer och lyssnar & antecknar än gör faktiska problemlösningar, då tanken allt som oftast är att man ska jobba med problemlösningarna på ”fritiden”. Man har heller inga schemalagda lektioner där man sitter och jobbar på uppgifter och kan räcka upp handen och få hjälp (på KTH finns det dock räknestugor man kan besöka på fritiden, som fungerar så).

Och det här med fritid kommer bli ett allt mer relativt begrepp då det känns som att när du väl är inne på programmet så kommer du vara det i de fem åren det tar att nå examen. Du kommer alltid ha någon kurs som du kan jobba på. 24 timmar om dygnet i 5 år. Minst.

Annars gäller det mest att ha självdisciplin för att inte skjuta upp allt plugg till veckan innan tentan (vilket jag då *harkel* alltid gör…) då man inte får läxor på samma sätt som på gymnasiet (men det skiljer sig lite från kurs till kurs också) och (surprise!) du får inte gratis mat.

Lämna en kommentar